22 mars 2015

Nå dina drömmars mål




I går föreläste Jonna Jinton och Lars Losvik över temat "Fokusera–nå dina drömmars mål" på Juthbacka Herrgård. Livsenergi och glädje stod båda för och i övrigt kompletterade de varandra bra. Lars inledde dagen med exempel på människor som genom att utmana sina gränser har lyckats nå sina mål. Han ställde också viktiga frågor, bland annat hur vi pratar med oss själva, hur den inre dialogen ser ut. Jag insåg att en hel del negativa tankar dagligen passerar i mitt huvud trots att jag ser mig som en mycket positiv person. Det visade sig direkt vid lunchen då jag som fiskallergiker sa "nej, nu är det säkert fisk", ett typexempel på en helt onödig negativ tanke. Det var griskött. Alltför ofta reagerar eller oroar man sig för saker i onödan som knappast händer.


Jonnas blogg har jag med intresse följt från början när hon för fyra år sedan flyttade från Göteborg till Norrland och den lilla byn Grundtjärn med tio invånare. Jag tycker hon på ett härligt sätt förmedlar ett grundläggande mänskligt varande med sin naturnära livsstil. Dessutom fascineras jag av konstnären i henne och tycker att det är härligt med en blogg som är ärligt vacker.


Jag önskade också få ett Jonna-hopp på bild och hon sprang glatt uppför backen.


De stenskulpturer som hon gjort har jag alltid tyckt mycket om och när jag kom hem med inspirationen på topp tänkte jag att jag måste testa att balansera några stenar på varandra och det var faktiskt lättare än jag trodde. 


Att plocka och rada stenar är en skön avkoppling men hittills har jag bara hållit på med vår stenmur men det var sannerligen roligt att bygga på höjden också.


Nu är det bara att hoppa vidare mot våren med mål och mening!

3 kommentarer:

Christina sa...

Det var en mycket bra dag! :) Jag går också och oroar mig en hel del i onödan, något av en ovana som man borde jobba bort.

Lantliga drömmar sa...

Härliga bilder, tänkvärda ord, och så ovanligt att se dig med håret utsläppt! Vackert!
(och stenskulpturerna har jag inte riktigt vågat tro att man faktiskt kan göra själv, kanske jag borde testa också och bli överraskad?)

Susanna sa...

Vad härligt det är när man träffar människor som påverkar än så positivt och får oss att tänka till!
Ha en fin dag!

www.susannasekologiska.com

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP