14 april 2014

Kulturgården på Lassfolk

I förra veckan deltog jag i en guidad rundvandring som ordnades av utvecklingsprojektet Handante. Vi besökte tre museiområden i Purmo och startade vid Kulturgården på Lassfolk. Oftast har vi haft barnen med när vi besökt området och då har man inte hunnit se så mycket. Nu hann jag se lite mer men inte allt, det finns så mycket att ta del av så man behöver nog mer än en timme på sig.


Området är snyggt, utställningarna informativa och välgjorda. Förutom den traditionella Österbottniska bondstugan finns flera utställningar i uthuslängan, bland annat en liten lanthandel. I det ståtliga stenfähuset finns en utställning uppbyggd kring de tre böcker som varit (och är) viktiga för Purmoborna, Bibeln, bankboken och jordaboken. Roligt att se att de också uppmärksammat 60-talet och gjort ett vardagsrum i sextiotalsstil.


Många fina detaljer att inspireras av, till exempel täckdikningsrören ger mig många idéer.


Vackra mönster, fina kärl och skåp.


Använda träföremål i grupp tilltalar mig alltid.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har massor av täckdiesrör... Blir nyfiken på dina idéer! /Stella

Mina händers verk- Mary sa...

Vilken vila för ögat att titta på dina bilder. Detta trots att det jag ser är bekant sen tidigare! / Mary

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP